15 دانشگاه جمهوری اسلامی در جدول دانشگاه های عصر طلایی دنیا قرار گرفتند

به گزارش مالزی ارزان، مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: 15 دانشگاه جمهوری اسلامی ایران در جدول رتبه بندی دانشگاه های عصر طلایی دنیا قرار گرفتند.

15 دانشگاه جمهوری اسلامی در جدول دانشگاه های عصر طلایی دنیا قرار گرفتند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران با بیان اینکه 15 دانشگاه جمهوری اسلامی در جدول دانشگاه های عصر طلایی دنیا قرار گرفتند، گفت: نظام رتبه بندی تایمز ویرایش 2020 دانشگاه های عصر طلایی را منتشر کرد. در این سیستم، دانشگاه هایی که در فاصله سال های بعد از جنگ دنیای دوم یعنی بین 1945 و1967 تاسیس شده اند رتبه بندی می شوند. صفت شاخص دانشگاه های عصر طلایی گسترش سریع و افزایش سرمایه گذاری در پژوهش های علمی است.

وی ادامه داد: این سیستم رتبه بندی دانشگاه های عصر طلایی از شاخص های کلی رتبه بندی تایمز استفاده می نماید. این شاخص ها تحت عناوین اموزش (محیط یادگیری)، پژوهش (حجم، درامد، و شهرت و اعتبار)، استناد (تاثیر پژوهش)، چشم انداز بین المللی (اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهش) و درآمد صنعتی (انتقال دانش) گروه بندی شده است.

مهراد اضافه نمود: جدول رتبه بندی دانشگاه های عصر طلایی شامل 308 دانشگاه برتر دنیا است که از آن، تعداد 159 دانشگاه در آسیا و 15 دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران واقع شده است که رتبه های اول تا دهم این ویرایش به ترتیب به دانشگاه سان دیه گو در کالیفرنیا، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه چینی هنگ کنگ، دانشگاه ملی سئول، دانشگاه تیپ ساوت ولز استرالیا، دانشگاه موناش در استرالیا، دانشگاه وارویک در بریتانیا، دانشگاه علوم و فناوری چین، دانشگاه ایرواین در کالیفرنیا و دانشگاه برلین تعلق دارد.

وی توضیح داد: در بین 100 دانشگاه برتر نخست، از مجموع کشورهای اسلامی، عربستان سعودی با 3 دانشگاه ملک عبدالعزیز تاسیس در سال 1967 با رتبه 28، دانشگاه ملک فهد تاسیس در سال 1957 با رتبه 77 و دانشگاه نفت و معدن ملک فهد تاسیس در سال 1963 با رتبه 92، نیجریه با یک دانشگاه شامل دانشگاه ایبادان تاسیس در سال 1948 با رتبه 81، ترکیه با یک دانشگاه شامل دانشگاه حاجت تپه تاسیس در سال 1967 با رتبه 84 و جمهوری اسلامی ایران با 3 دانشگاه شامل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاسیس در سال 1949 با رتبه 85، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاسیس در سال 1958 با رتبه 86 و دانشگاه صنعتی شریف تاسیس در سال 1966 با رتبه 89 رتبه بندی شده اند، این در حالی است که رتبه این سه دانشگاه برتر جمهوری اسلامی ایران نسبت به سال 2019 میلادی بسیار بهتر شده و ارتقا پیدا نموده اند. دانشگاه های یاد شده در ویرایش 2019 در فاصله ای بین 101 تا 159 قرار داشتند.

مهراد افزود: در رتبه های 101 تا 159 که اسامی دانشگاه ها در قالب دامنه تعریف شده است نام سه کشور اسلامی دیده می گردد. از نیجریه دانشگاه لاگوس، از ترکیه دانشگاه فنی خاورمیانه و از جمهوری اسلامی ایران به ترتیب تنها دانشگاه های شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی، تبریز و علوم پزشکی تبریز در این رده واقع شده است.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: دامنه بعد، رده های 151 تا 200 است که در آن به ترتیب از جمهوری اسلامی ایران دانشگاه شهید چمران اهواز، از مصر دانشگاه عین شمس، از عراق دانشگاه بغداد، سپس دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه غنا، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم پژشکی اصفهان، دانشگاه اردن، دانشگاه کویت و دانشگاه شیراز پیروز به کسب رتبه در جمع دانشگاه های عصر طلایی شده اند.

وی گفت: در مجموعه دیگر که شامل رتبه های 201 تا 250 است، در بین کشورهای اسلامی دانشگاه اناندولو از ترکیه، دانشگاه اسیوت از مصر، دانشگاه Gadjah Mada از اندونزی، دانشگاه محمد پنجم از مراکش، دانشگاه Nsukka از نیجریه، دانشگاه پیشاور، انستیتو فناوری Sepuluh Nooember از اندونزی و دانشگاه ارومیه به کسب رتبه های برتر نایل آمده اند.همچنین در مرحله آخر که رتبه دانشگاه ها در دامنه ای بین 251 تا 300 درج شده است به ترتیب اسامی دانشگاه الزهرا، دانشگاه انکارا، دانشگاه کشاورزی اندونزی، دانشگاه اژه ترکیه ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه Brawijaya از اندونزی مشاهده می گردد.

مهرداد خاطر نشان کرد: نتایج رتبه بندی دانشگاه های عصر طلایی نشان می دهد هر چند که دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران عمری نسبتا جوان دارند اما در طی بیش از 70 سال گذشته به طور پیروزیت امیزی بر روی پایه های محکم و استواری بنا شده اند. ویرایش 2020 رتبه بندی دانشگاه های عصر طلایی حاکی از آن است که این دانشگاه ها با حفظ وجهه و اعتبار و با هدف هم افزایی میان بازیکنان پیشرو در آموزش عالی کشور و دنیا به صورت جدی وارد عرصه های آموزش و پژوهش های نوآورانه شده اند.

وی اضافه نمود: پیروزیت این دانشگاه ها در راستای اهداف اسناد بالا دستی، که به گواه شاخص های این سیستم رتبه بندی عملکرد مناسبی را از خود نشان داده اند ایجاب می نماید که بودجه این موسسات با پیروزیت های که کسب نموده اند متناسب باشد. مساعدت از محل اعتبارات ورود 5 دانشگاه جمهوری اسلامی ایران به جرگه 200 دانشگاه برتر دنیا موردی است که ضروری است حداقل در خصوص این دانشگاه ها که برای کشور افتخاری عظیم آفریده اند مورد توجه جدی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 308

به "15 دانشگاه جمهوری اسلامی در جدول دانشگاه های عصر طلایی دنیا قرار گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 دانشگاه جمهوری اسلامی در جدول دانشگاه های عصر طلایی دنیا قرار گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید