تجارت آزاد با کشورهای همسایه می تواند ایران را توسعه دهد

به گزارش مالزی ارزان، معاون اول رئیس جمهور گفت: تجارت آزاد با کشورهای همسایه می تواند اقتصاد، صنعت و کشاورزی ایران را توسعه دهد.

تجارت آزاد با کشورهای همسایه می تواند ایران را توسعه دهد

به گزارش خبرنگاران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه آنالیز آخرین شرایط روابط ایران با اوراسیا از موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه مالی اوراسیا به عنوان فرصت مناسبی برای اقتصاد کشور یاد کرد و از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه های ذیربط خواست برای نهایی شدن این موافقتنامه، برنامه زمانبندی مشخص و آن را با جدیت دنبال نمایند.

معاون اول رییس جمهور همچنین از تجارت آزاد با کشورهای همسایه به عنوان راه پیشرفت اقتصاد، صنعت و کشاورزی ایران نام برد و گفت: تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه مالی اوراسیا نه تنها تهدیدی برای فراوری داخلی محسوب نمی گردد بلکه بازار بزرگی در اختیار کالاهای فراوریی کشور قرار می گیرد.

جهانگیری از وزارت امور خارجه نیز خواست بسترهای لازم را برای برطرف موانع و نهایی شدن متن موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه مالی اوراسیا فراهم کند تا هرچه سریعتر شاهد آماده شدن موافقتنامه و تایید قطعی آن در اجلاس سران باشیم.

در این جلسه که وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و نمایندگان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی نیز حضور داشتند، رییس سازمان توسعه تجارت ایران گزارشی از آخرین شرایط تجارت و مذاکرات ایران و اوراسیا ارائه کرد.

وی به تاثیر مثبت موافقتنامه اوراسیا بر تجارت کشورمان با اتحادیه مالی اوراسیا اشاره نمود و اضافه کرد: حجم تجارت فیمابین در مدت اجرایی شدن موافقتنامه در مقایسه با مدت مشابه پیش از اجرای موافقتنامه 7 درصد رشد داشته که شامل رشد 44 درصدی در صادرات ایران به اوراسیا و کاهش 13 درصدی واردات ایران از اوراسیا است.

در این نشست همچنین در مورد بعضی موانع و مسائل پیش روی موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه مالی اوراسیا بحث و گفتگو شد و پس از ارائه پیشنهادات و دیدگاههای مختلف، تصمیمات لازم برای سرعت بخشیدن به فرایند مذاکرات و نهایی شدن تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه مالی اوراسیا اتخاذ شد.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 886

به "تجارت آزاد با کشورهای همسایه می تواند ایران را توسعه دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت آزاد با کشورهای همسایه می تواند ایران را توسعه دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید