تعویض روغن موتور و هر آنچه از آن باید بدانید

به گزارش مالزی ارزان، چه زمانی باید به فکر تعویض روغن موتور خودرو باشیم؟ تقریباً همه اجزای موتور های درون سوز، از جنس فلزات سخت و خشن هستند. این اجزا در حین کار به صورت مداوم با هم در تماس هستند. روی هم ساییده می شوند یا با هم برخورد دارند. کشیده شدن دو سطح فلزی و خشن، موجب ایجاد اصطکاک فراوان می گردد. اصطکاکی که از جهات مختلف برای این اجزا و عملکرد خودرو مضر است.

تعویض روغن موتور و هر آنچه از آن باید بدانید

این اصطکاک ضمن ایجاد ساییدگی در قطعات و اجزای مذکور و بالا بردن استهلاک آن ها، عملکرد موتور را نیز با مشکل روبرو می نماید. اصطکاک هم باعث هدررفت انرژی می گردد و هم حرکت قطعات را سخت نموده و راندمان موتور را کاهش می دهد. روغن موتور، به عنوان یک سیال روان کار، وظیفه از بین بردن این اصطکاک را برعهده دارد.

روغن موتور درواقع به صورت هم زمان، وظیفه روان کاری، خنک کاری و پاکسازی قطعات را انجام می دهد. این سیال با حرکت در بین اجزای مختلف موتور، ضمن راحت کردن حرکت آن ها و کاهش اصطکاک بین این اجزا، ذرات آلودگی نفوذ نموده به داخل موتور را شسته باخود به سمت فیلتر می برد. بعلاوه با حرکت خود در مسیرهای تعیین و تبادل گرمایی، کاهش دمای موتور را نیز به همراه دارد.

بنابراین روغن موتور، یکی از مهم ترین اصول برای عملکرد راحت و بی نقص آن است. همین اهمیت، گویای لزوم توجه به تعویض به موقع روغن موتور خواهد بود. در این مطلب سعی داریم هر آنچه که شما در زمان تعویض روغن موتور باید بدانید را برایتان توضیح دهیم.

ارتباط مصرف سوخت با روغن موتور چیست؟

یکی از مواردی که روغن موتور روی آن تاثیری غیرقابل انکار دارد، افزایش مصرف سوخت است. این حقیقت در ابتدا کمی عجیب و غیرمنطقی به نظر می رسد. در واقع، روغن موتور تاثیر مستقیمی بر بازده موتور دارد. هرچه روغن بهتر باشد، وظیفه خود را بی نقص تر انجام داده و عملکرد موتور را ساده تر و بی دردسرتر خواهد نمود. بنابراین، مصرف سوخت نیز کاهش می یابد.

در واقع، با کاهش کیفیت روغن، ایجاد اصطکاک بین اجزای مختلف موتور، دمای آن را بالا می برد. ضمن اینکه انرژی بیشتری نیز از اجزای مختلف برای کارکردشان هدر می رود. این دمای بالا و هدررفت انرژی به معنای مصرف بی هوده سوخت بیشتر است زیرا موتور مجبور است سوخت بیشتری برای جبران انرژی هدر رفته مصرف کند.

همان طور که پیشتر گفتیم، تعویض به موقع روغن موتور می تواند مانع از وارد آمدن آسیب جدی به اجزای موتور گردد. به این ترتیب، این کار می تواند کاهش مصرف سوخت را نیز در پی داشته باشد.

علت اصلی سیاه شدن روغن موتور چیست؟

گفتیم که روغن موتور حین حرکت و جریان در بین اجزا و قطعات مختلف موتور، تمامی آلودگی های موجود بین آن ها را جمع نموده و به مخزن روغن برمی گرداند. این آلودگی ها شامل دوده های ناشی از احتراق که به بیرون نفوذ می نمایند، ذرات معلق موجود در هوا که حین مکش وارد موتور می شوند و آلودگی های دیگر محیطی می شوند. در واقع روغن با هر بار پمپ شدن، از فیلتر مخصوصی عبور می نماید و این آلودگی ها که با روغن از موتور جمع شده و به کارتر برگشته اند، در فیلتر باقی می مانند. برای همین فیلتر روغن نیز باید در فواصل تعیین تعویض گردد.

یکی دیگر از دلایل سیاه شدن روغن موتور، تجزیه و اکسید شدن آن تحت تاثیر ذرات معلقی که جمع آوری می نماید و قرار گرفتن مستمر و مداوم در مجاورت دمای بالای موتور است. اما با این وجود نمی توان گفت، یکی از علائم احتیاج به تعویض روغن همین تغییر رنگ آن است.

در واقع، روغن زمانی باید تعویض گردد که قدرت تبادل گرمایی، روان کاری و جذب نمایندگی خود را از دست می دهد و قادر به انجام وظیفه خود نباشد. درحالی که سیاه شدن روغن علامتی بر بی کیفیت بودن آن نیست، بلکه به معنای عملکرد دقیق و بی نقص آن در شستشوی هر باره موتور از آلودگی های ذکر شده است. بنابراین اگر روغن باکیفیت استفاده می کنید، سیاه شدن آن نشانی بر اصالتش است.

برترین زمان برای تعویض روغن موتور کِی است؟

زمان تعویض روغن موتور به موارد متعددی بستگی دارد. در واقع عمر مفید روغن موتور تحت تاثیر عوامل مختلفی است. به کیفیت روغن موتور، به نحوه رانندگی کردن، به سلامت اجزا و قطعات خودرو، به موتور خودرو و شرایط کارکرد آن، کیفیت بنزین و اکتان آن، شرایط آب و هوایی محیط زندگی، مقدار کارکرد خودرو … از عوامل موثر در عمر مفید روغن موتور هستند.

به طور کلی توصیه می گردد که بعد از هر 10 هزار کیلومتر کارکرد روغن موتور تعویض گردد. اما به علت عوامل موثر دیگر، بهتر است در سرویس های دوره ای شرایط روغن موتور نیز آنالیز گردد. شاید زودتر از زمان مقرر احتیاج به تعویض آن باشد.

گاهی نیز ممکن است حتی پس از 10 هزار کیلومتر نیز روغن موتور احتیاج به تعویض نداشته باشد. بعضی علائمی که نشان دهنده سرانجام عمر مفید روغن موتور هستند عبارتند از:

  • پایین آمدن سطح روغن موتور (میزان گیری سطح روغن موتور روش خود را دارد)
  • تغییر نکردن رنگ روغن که نشانهٔ عدم کیفیت آن است و اینکه وظیفه خود را درست انجام نمی دهد
  • وجود ذرات سفت و خشن در روغن که معمولاً با لمس روغن بین دو انگشت آزمایش می گردد
  • صدای نامعمول موتور هنگام استارت زدن و صدای کوبش آن در هنگام حرکت
  • تکان های شدید موتور زمانی که خودرو درجا کار می نماید
  • کاهش شتاب خودرو یا به اصطلاح گاز نخوردن موتور و کاهش قدرت آن
  • روشن شدن چراغ چک روغن

نحوه چک کردن سطح روغن موتور

گفته شد که چک کردن سطح روغن مراحل تعیینی دارد. این کار ساده را می توان در فواصل کوتاه انجام داد تا در صورت لزوم، روغن موتور تعویض گردد. مراحل چک کردن سطح روغن عبارتند از:

  • خودرو را روی سطحی صاف متوقف کنید.
  • موتور را روشن نموده و کمی صبر کنید تا دمای آن به دمای عادی کارکرد موتور برسد.
  • موتور را خاموش نموده و حداقل 10 دقیقه صبر کنید تا روغن به کارتل برگردد.
  • میلهٔ نشانگر سطح را بیرون آورده و آن را با استفاده از یک پارچه بدون پُرز به خوبی پاک کنید.
  • مجدد آن را به طور کامل در جای خود قرار دهید.
  • میله نشانگر را بیرون آورده و به سطح روغن توجه کنید.
  • سطح روغن باید بین دو نشانگر MIN و MAX باشد (بهتر است به MAX نزدیک تر باشد).

به گفتهٔ کارشناسان، رانندگی در شرایط ترافیکی و در شهر می تواند عمر مفید روغن موتور را کاهش دهد. به همین علت توصیه می گردد که در شهرهایی مانند تهران پس از هر 5 هزار کیلومتر، شرایط روغن آنالیز گردد.

عوامل موثر در طول عمر مفید روغن موتور چه هستند؟

همان طور که گفته شد عوامل مختلفی بر طول عمر روغن موتور تاثیر دارند. رعایت بعضی نکات می توان به افزایش این طول عمر یاری کند. البته این به معنی تعویض روغن با کارکرد بیش از 10 هزار کیلومتر نیست.

با این حال، این موارد یاری می نماید که مجبور نباشد روغن موتور را خیلی زودتر از زمان توصیه شده تعویض کنید. این موارد به توضیح زیر است:

  • شرایط رانندگی، مانند رانندگی مداوم با سرعت بالا، رانندگی مداوم در ترافیک و رانندگی مداوم در مسیرهای شیب دار
  • پایین بودن کیفیت سوخت (اکتان پایین سوخت یا رقیق بودن آن)
  • شرایط آب و هوایی (سرد بودن هوا یا وجود آلودگی و گرد و خاک در هوا بیش از حد استاندارد)
  • خاموش و روشن کردن مداوم موتور در هوای سرد
  • رانندگی با سرعت بالا، وقتی دمای موتور پایین است
  • تنظیم نبودن موتور
  • آلوده بودن فیلتر روغن
  • آلوده بودن فیلتر سوخت
  • درجا کار کردن بیش از حد خودرو
  • رانندگی در سربالایی وقتی خودرو سنگین است

در کنار تمامی این موارد باید گفت، کیفیت روغن، خود در درجه اول اهمیت در مورد عمر مفید آن قرار می گیرد. استفاده از بنزین سوپر، تعویض به موقع فیلترها و دقت در نحوه صحیح رانندگی نیز می تواند یاری کند تا روغن زودتر از آنچه باید، احتیاج به تعویض پیدا نکند.

مهم ترین نکات تعویض روغن باید به آن ها توجه کرد

تعویض روغن موتور یکی از کارهایی است که به صورت منظم در مورد نگهداری و سرویس خودرو انجام می گردد. اما انجام این کار بهتر است با توجه به بعضی نکات مهم انجام گردد. این نکات شامل موارد زیر می گردد:

  • مهمترین نکته هنگام تعویض روغن، استفاده از روغن موتور مناسب و باکیفیت است. برای این کار باید به نوع خودرو، شرایط آب و هوایی و مقدار کارکرد خودرو توجه داشت.
  • از روغن های تصفیه شده استفاده نکنید.
  • از ترکیب کردن دو نوع روغن پرهیز کنید.
  • بهتر است همیشه از یک برند و نوع تعیین روغن استفاده کنیم.
  • هنگام تعویض روغن موتور، شرایط فیلتر روغن را نیز آنالیز کنید. در صورت لزوم فیلتر نیز باید تعویض گردد. دقت کنید که سرانجام عمر مفید فیلتر، در کوتاه شدن عمر روغن نیز موثر است.
  • اگر از روش تخلیه کارتر استفاده می کنید، بهتر است روغن در ظرفی شفاف خالی گردد تا محتویات روغن قابل رویت باشد. به این طریق اگر ذراتی غیر معمول در روغن باشد، متوجه آن خواهید شد. به این وسیله می توانید بعضی مشکلاتی که در موتور و اجزای آن پیش آمده را سریع تر تشخیص دهید.
  • بهتر است همیشه از دستگاه های مکش روغن از بالا استفاده نکنید. در این روش کارتر کامل تخلیه نمی گردد. بهتر است این دو روش به صورت تناوبی استفاده شوند.

در کنار این موارد، باز هم نسبت به کیفیت روغن انتخابی تاکید می کنیم. حتماً به شرایط روغن موتور که از طرف کارخانه تعیین شده است دقت کنید و به هیچ عنوان روغنی با کیفیت پایین تر را برای خودروی خود استفاده نکنید.

نباید فراموش کنید روغن موتور شما ضامن سلامتی، بازده بالاتر و طول عمر بیشتر موتور خودروی تان و اجزای آن است. بنابراین، نسبت به انتخاب روغن مناسب، تعویض به موقع آن و آنالیز شرایطش در سرویس های دوره ای حساس و دقیق باشید.

خرید لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو

جمع بندی

امیدواریم که مطالعه این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی از چگونگی و زمان انجام تعویض روغن در اختیارتان قرار دهد. نظر شما درباره این موضوع چیست؟ شما در هنگام تعویض روغن با چه چالش هایی روبه رو بوده اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از بخش دیدگاه ها با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1294

به "تعویض روغن موتور و هر آنچه از آن باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویض روغن موتور و هر آنچه از آن باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید