تغذیه مناسب در تابستان برترین راه مقابله با گرماست

به گزارش مالزی ارزان، به نقل از الاخبار الیوم، با افزایش دمای هوا در تابستان، همه سعی می نمایند راه های ساده ای را برای محافظت از خود در برابر گرمای شدید جستجو نمایند، بعضی از آن ها به پوشیدن کلاه و بسیاری از مردم به نوشیدن مداوم آب و خوردن میوه های تابستانی که به فرد احساس طراوت می بخشد، علاقه دارند.

تغذیه مناسب در تابستان برترین راه مقابله با گرماست

بعضی اوقات برای جلوگیری از جذب اشعه خورشید بر بدن و افت گرمازدگی حاصل از تماس مستقیم و مداوم با اشعه خورشید، از لباس های نخی رنگ روشن استفاده می نمایند.

متخصصان تغذیه توصیه می نمایند که در هوای گرم از نوشیدنی های سالم، آب میوه ها و غذا هایی بهره ببرید که به بهبود تازگی و شادابی بدن شما در هوای گرم یاری می نماید.

دکتر شریف صبری متخصص تغذیه می گوید: در طول فصل گرم، بدن بسیاری از مایعات خود را از دست می دهد و برای تعدیل دمای بدن، مقدار تعریق و مقدار از دست دادن آب افزایش می یابد؛ وقتی آب بدن از دست می رود، باعث از بین رفتن نمک های معدنی محلول در آن هم می گردد.

صبری توصیه کرد: با خوردن غذا های غنی از املاح معدنی متعادل که برترین منبع آن میوه های آبکی مانند طالبی، هندوانه و طالبی است، املاح معدنی از دست رفته را جبران کنید.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: به علت فعالیت بدنی ضعیف عضلانی براثر گرما، ترجیحاً از غذا هایی بهره ببرید که به راحتی هضم شوند، چربی کم و پروتئین زیادی داشته باشند. ضروری است از غذا های پخته شده با روغن خودداری کنید، زیرا همه این ها به سختی هضم می شوند.

او بر ضرورت نوشیدن آب بدون زیاده روی، ترجیحاً از 5 تا 7 لیتر در روز در طول روز تأکید کرد و گفت: اسراف در آب باعث سختی در هضم و جذب می گردد.

صبری به نوشیدن آب گازدار هشدار داد و گفت: این نوع نوشیدنی ها ممنوع هستند؛ زیرا نوشابه حاوی دی اکسید کربن است و باعث نفخ روده و هضم شدید غذا و کالری بالا می گردد که برای سوزاندن به انرژی جسمانی زیادی احتیاج دارد.

این متخصص تغذیه خوردن سبزیجات آب پز یا کبابی را توصیه کرد و اضافه کرد: یکی از برترین غذا ها، سالاد سبزیجات کبابی است که بر سلامت بدن تأثیر بهتری می گذارد، برخلاف گوشت که هنگام کباب کردن، از ترکیباتی مضر برای سلامتی تشکیل شده است.

دکتر آمال صبری، متخصص اطفال و مشاور تغذیه درمانی بر نوشیدن آب میوه های خنک نماینده تأکید کرد و گفت: یکی از برترین نوشیدنی ها لیمو با نعناع است زیرا باعث تقویت ایمنی می گردد و سرشار از ویتامین C است و بعلاوه باعث احساس طراوت می گردد.

صبری اضافه کرد: میوه هایی مانند هندوانه و طالبی دارای آب و فیبر های مفید برای بدن هستند و موجب افزایش قند خون نمی شوند؛ البته باید این میوه ها را به مقدار معین خورد و در آن زیاده روی نکرد.

صبری توصیه کرد: میوه را به درستی و در فصل طبیعی آن انتخاب کنید و مقدار آن مناسب باشد و به درستی شسته گردد.

او اضافه کرد: هلو میوه ای مفیدی است، به شرطی که دارای سوراخ یا قسمت های سیاه یا نرم نباشد و به خوبی شتسته شده باشد.

این مشاور تغذیه درمانی گفت: انگور سیاه هم غذای سالمی است، پس از آن انگور قرمز و سبز، آنتی اکسیدان دارند و ایمنی را تقویت می نمایند، بنابراین ضروری است میوه ای را انتخاب کنید که باعث افزایش قند خون نمی گردد.

او تاکید نمود: خوردن میوه های خشک با جو و آجیل، به ویژه برای بچه ها در تابستان، به جای چیپس و سایر محصولات مضر برای سلامتی بسیار اهمیت دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 949

به "تغذیه مناسب در تابستان برترین راه مقابله با گرماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه مناسب در تابستان برترین راه مقابله با گرماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید