خودروسازی کارمانیا کاملاً منحل خواهد شد ، تکلیف حواله داران BYD چیست؟

به گزارش مالزی ارزان، خبرها حاکی از آن است که روند انحلال کامل خودروسازی کارمانیا شروع شده است. این خودروساز داخلی که زمانی نماینده برند بی وای دی در ایران بود، قرار است فقط تا سرانجام سال جاری فعالیت اداری خود را ادامه دهد. اما با تعطیلی و انحلال کامل خودروسازی کارمانیا تکلیف حواله داران خودروهای BYD چه خواهد شد؟

خودروسازی کارمانیا کاملاً منحل خواهد شد ، تکلیف حواله داران BYD چیست؟

بیت ران - منابع مطلع به رسانه بیت ران اعلام نمودند که فعالیت اداری و تجاری کارمانیا فقط تا خاتمه امسال ادامه خواهد داشت.

بر اساس تصمیمی که روزهای گذشته در این شرکت خودروسازی گرفته شد، قرار است تمامی اموال کارمانیا اعم از کارخانه و خط فراوری آن در اختیار کرمان موتور قرار گیرد. این بدان معناست که مالک بعدی شرکت خودروسازی کارمانیا، کرمان موتور خواهد بود.

معین تکلیف حواله داران خودروهای BYD

تعهدات معوق خودروسازی کارمانیا

حواله داران خودروهای بی وای دی سال هاست که در پی دریافت خودروهای خود از خودروسازی کارمانیا هستند. اما وجوه پیش پرداخت واریزی آنها به حساب کارمانیا منجر به دریافت خودرو از این شرکت نشد.

براساس گزارش حسابرسی سالانه سال 1399، جمعاً 1607 مشتری برای خرید خودرو BYD S7 مبالغ پیش پرداخت خود را به حساب خودروسازی کارمانیا واریز نموده بودند.

جمع مبالغ واریزی مشتریان براساس این گزارش حسابداری، معادل 938/794/765/572 ریال است. در این گزارش بعلاوه ذکر شد که خودروسازی کارمانیا و برند BYD راه خود را از یکدیگر جدا نموده اند.

گزارش حسابرسی سال 1399 خودروسازی کارمانیا رسماً اعلام نمود که دیگر هیچ خودرویی با نام BYD در این شرکت فراوری نخواهد شد.

خودروسازی کارمانیا مدعی است در طول سال های گذشته بیش از نیمی از تعهدات معوق خود را با ارائه خودروهای دیگر در بازار ایفا کرد.

جک S5 مهمترین خودرویی بود که کارمانیا در ازای محصولات BYD به مشتریان خودروهای معوق خود داد. حال با استارت انحلال کامل این شرکت خودروسازی پیش بینی می گردد پرونده تمامی مشتریان خودروهای معوق به کرمان موتور برود.

از همین رو این احتمال وجود دارد که تمامی حواله داران خودروهای BYD به جای خودرو ثبت نامی خود که در ازای آن پیش پرداخت نیز واریز نموده بوند، مالک جک S5 شوند. البته به قیمت روز.

کارمانیا در طول 15 سال گذشته فعالیت درخشانی در صنعت خودرو کشورمان نداشت. نتیجه تمام کوشش مدیران این شرکت جمعاً فراوری 1421 دستگاه خودرو بی وای دی S6 و F3 در تنها خط فراوری آن در شهر بم بود.

کارمانیا در طول فعالیت خود در بازار ایران، خودروهای بسیاری را رونمایی کرد. خودروهایی که در نمایشگاه های گوناگون رونمایی شدند اما پای هیچ کدام از آنها به بازار خودرو کشورمان باز نشد.

آمار فراوری خودروسازی کارمانیا

اف3 و اس6 تنها فراوریات خودروسازی کارمانیا بودند.

کارمانیا در ابتدای فعالیت خود خودروهایی چون BYD S6 و BYD F3 را به بازار خودرو کشور معرفی و عرضه نموده بود. در طول سال ها فعالیت این خودروساز خصوصی تنها 1095 دستگاه خودرو S6 و 326 دستگاه خودرو F3 فراوری و به بازار عرضه شد.

به بیانی دیگر مجموع فراوریات این شرکت از سال 1386 تا به امروز به رقم 1421 دستگاه رسید. این آمار نشان می دهد که در طول 190 ماه گذشته، در ازای هر ماه به زحمت 8 دستگاه خودرو به مشتریان این شرکت تحویل شد. گفتنی است که آمار فراوری این شرکت خودروسازی را می توان در سامانه جامع اطلاع رسانی مشاهده نمود.

تملک کارمانیا چه سودی برای کرمان موتور دارد؟

محل کارخانه خودروسازی کارمانیا در ارگ نو بم - تاریخ تصویر: سال 2018

طبیعتاً کرمان موتور در پی محل دفتر مرکزی کارمانیا در جاده مخصوص کرج نیست. بلکه محل کارخانه کارمانیا در ارگ نو بم برای کرمان موتور ارزشمند است. چرا که فقط یک خیابان از محل کارخانه کرمان موتور در ارگ نو بم تا کارخانه کارمانیا فاصله وجود دارد.

پیش بینی می گردد با توسعه خانواده محصولات کرمان موتور، این خودروساز از خط فراوری متروکه کارمانیا جهت فراوری محصولات نو استفاده کند. این احتمال وجود دارد که با تغییراتی در ماژول های خط فراوری کارمانیا، بتوان محصولات دیگر JAC را در آن فراوری کرد.

در گذشته شایعاتی وجود داشت که مدیران وقت ایران خودرو از کارمانیا درخواست داشتند که با فراوری هایما S7 به تداوم فراوری این محصول در ایران یاری نمایند. اما مدیران کارمانیا با وجود قطع همکاری با BYD چین با اجرای این پروژه مخالفت کردند. چرا که هنوز امیدها برای بازگشت بی وای دی به ایران به ناامیدی تبدیل نشده بود.

پیش بینی آینده برند بی وای دی در بازار خودرو ایران

از طرفی دیگر با خداحافظی BYD با بازار ایران بعید است که این برند پرمیوم چینی دوباره به کشورمان برگردد. بی وای دی در سال های اخیر در پی توسعه فراوریات برقی خود در بسیاری از کشورهای دنیا است.

مدل های بنزینی BYD دیگر در چین به فروش نمی رسند و همین امر نشان می دهد این برند در پی حضور در بازارهای بکر خودروهای برقی است.

برای نمونه، آخرین فروش مدل Tang بنزینی مربوط به شهریور امسال بود که تنها 188 دستگاه از آن به فروش رفت. اما بی وای دی فقط در در مهر امسال، 16/989 دستگاه مدل تمام برقی Tang را تنها در بازار خودرو چین فروخت. این آمار برای خودرویی که در چین 329.800 یوان (معادل 1/649/000/000 تومان) قیمت دارد، فوق العاده است.

به همین علت احتمال حضور مجدد برند بی وای دی در ایران نه تنها در کارمانیا یا کرمان موتور، بلکه در تمام خودروسازان داخلی تقریباً صفر درصد است.

مگر آنکه خودروسازان داخلی مدل های بنزینی قدیمی و از رده خارج این برند چینی را به کشور آورند و آنها را به عنوان خودروهایی نو بفروشند.

در نهایت نامی که از همکاری کارمانیا و BYD در کشورمان باقی ماند متاسفانه مترادف شد با بدعهدی و حواله هایی که به خودروهای بی وای دی تبدیل نشدند.

آنالیز بازار موتورسیکلت + قیمت هوندا 125 با وجود کاهش 30 درصدی فروش آن

دیگنیتی پرستیژ قوی ترین کراس اوور چینی بازار ایران ، پرقدرت تنها روی کاغذ

افزایش پیمایش دنا هیبریدی / فراوری موتور خودروی سبز و خودروی هیبریدی افزایش پیما

منبع: بیت ران
انتشار: 7 آذر 1401 بروزرسانی: 7 آذر 1401 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1359

به "خودروسازی کارمانیا کاملاً منحل خواهد شد ، تکلیف حواله داران BYD چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "خودروسازی کارمانیا کاملاً منحل خواهد شد ، تکلیف حواله داران BYD چیست؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروسازی کارمانیا کاملاً منحل خواهد شد ، تکلیف حواله داران BYD چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید