خوش طعم و سبز، مثل گشنیز

به گزارش مالزی ارزان، گشنیز یکی از سبزیجاتی است که برای پرورش در فصل زمستان بسیار مناسب است، چرا که نور مستقیم نمی خواهد و سرما را دوست دارد. پس چه گیاهی بهتر از آن برای سبز کردن و روشن کردن خانه؟! با ما باشید با خبرنگاران پرورش گشنیز!

خوش طعم و سبز، مثل گشنیز

با پرورش گشنیز یک تیرو دو نشان می زنید و علاوه بر استفاده از برگ های خوش طعم و ترد گیاه، از دانه آن هم استفاده می کنید. دانه گشنیز در درست کردن ترشی، ادویه و … کاربرد دارد. اگر راستش را بخواهید گشنیز آسان ترین سبزی نیست که می توان پرورش داد، اما بوی خوش و رنگ زیبایش به کمی سختی کشیدن می ارزد. پرورش گشنیز به وسیله کاشت دانه آن می تواند کاری چالش برانگیز باشد. اما برای کاشت آن شک نکنید، وقتی از پس این مرحله برآمدید، بقیه کار بسیار لذت بخش خواهد بود!

شرایط رشد

- نور

گشنیز به مکانی روشن با نور زیاد نیاز دارد، اما از آفتاب مستقیم و شدید بدش می آید. بهترین مکان برای قرار دادن گلدان گشنیزتان یک پنجره شرقی با نور مستقیم صبحگاهی است. البته می توانید آن را در لبه پنجره ای روشن، که نور مستقیم زیادی هم ندارد، نگه دارید.

- آبیاری

خاک گشنیزتان را مرتبا مرطوب نگه دارید اما از خیس ماندن آن جلوگیری کنید. چون گشنیز ریشه های عمیقی دارد، داشتن زهکش های خوب و به اندازه کافی برای گیاه ضروری است. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید.

- دما

بهتر است گشنیزتان را در هوایی خنک نگه دارید چرا که گیاه در دماهای گرم تر سریعا شروع به زرد شدن و تولید دانه می کند. این مسئله یکی دیگر از دلایلی است که گشنیز را تبدیل به گیاهی عالی، برای پرورش در فصل زمستان می کند. بعد از گل دهی مزه گیاه تغییر می کند و خوش طعمی قبل را ندارد، پس تا جایی که می توانید گل دهی گشنیزتان را عقب بیاندازید.

- خاک

خاکی سبک، پر از اکسیژن و با زهکشی خوب، خاک مناسب برای کاشت گشنیز است. بهتر است خاک را با اندازهی پرلیت و دانه های شن مخلوط کنید تا زهکشی آن افزایش یابد.

- کود دهی

گیاه را با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، تغذیه کنید. می توانید از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند هم استفاده کنید. اگر می خواهید محصولی ارگانیک داشته باشید، از کودهای ارگانیک استفاده کنید. طرز ساخت چند کود ارگانیک در پست های قبلی همین بخش (بخش طبیعت) آمده است.

تکثیر

بهتر است به جای تکثیر گشنیز به گلفروشی رفته و گلدان تازهی تهیه کنید. این گیاه، گیاهی یک ساله است و به راحتی به وسیله قلمه تکثیر نمی شود. این گیاه، همچنین، دانه تولید می کند و به راحتی به وسیله دانه های خودش، خود را تکثیر می کند. پس اگر به گیاه اجازه دهید بالغ شود و دانه تولید کند، می توانید برای فصل بعد دانه های گشنیز خودتان را بکارید و گیاهی تازه داشته باشد.

چون گیاه گشنیز عمر کوتاهی دارد، برای اینکه همیشه در خانه گشنیز تازه داشته باشید، دانه های آن را به فاصله چند هفته از هم بکارید. اگر می خواهید دانه های گیاه خود را بکارید، برای آماده کردن دانه ها ابتدا آنها را به آرامی خرد کنید تا غلاف دانه شکسته شود و بعد دانه ها را یک شب در آب بخیسانید و قبل از اینکه بکارید، خشک شان کنید. اگر نمی خواهید دانه های خشک شده را همان لحظه بکارید مسئله ای ندارد، می توانید آنها را تا چند ماه نگه دارید.

تعویض گلدان

گشنیز سبزی یک ساله است که ریشه عمودی عمیقی تولید می کند. به همین علت این گیاه تعویض گلدان را دوست ندارد و با کوچکتری تغییری در محیطش شروع به زرد شدن و دانه دادن می کند. پس بهتر است تنها یک بار گلدان این گیاه را تعویض کنید، آن هم زمانی است که تازه گیاه را از گلفروشی خریده اید. سپس گیاه را برای بقیه عمرش در این گلدان نگه دارید. گلدان گشنیزهای تازه از دانه درآمده را هم یک بار عوض کنید و آنها را از گلدان های مخصوص جوانه زنی به گلدان اصلی شان منتقل کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1305

به "خوش طعم و سبز، مثل گشنیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوش طعم و سبز، مثل گشنیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید