سلطه بیت کوین بر بازار رمز ارز به پایین ترین حد خود از سال 2018 رسید

به گزارش مالزی ارزان، بیت کوین به عنوان اولین و بزرگ ترین رمز ارز بازار نیازی به معرفی ندارد، اما مدتی است که سلطه (Dominance) این ارز بر بازار رو به افول است و به تازگی به پایین ترین حد خود از سال 2018 تا به امروز رسیده است که برابر با 37/28 درصد است.

سلطه بیت کوین بر بازار رمز ارز به پایین ترین حد خود از سال 2018 رسید

طبق داده های منتشر شده از سوی CoinGecko، سلطه بیت کوین بر بازار روز گذشته به اندازه 37.28 درصد رسیده است. آخرین باری که دامیننس این ارز به این اندازه پایین آمده بود به سال 2018 بازمی گردد که البته در این سال این اندازه تا 33 درصد هم افت کرد.

Market dominance یا سلطه یک رمز ارز بر بازار به معنی سهم آن ارز از بازار کلی رمز ارزهاست. در حال حاضر ارزش کلی این بازار معادل 2.3 تریلیون دلار است که بیت کوین معادل 871 میلیارد دلار از آن را به خود اختصاص داده است. سهم بیت کوین از ارزش کلی بازار در ماه نوامبر برابر با 1.27 تریلیون دلار بود، بنابراین کاهش سلطه این ارز بر بازار مشهود است.

علت این افت شدید ساده است؛ سرمایه گذاران در پی سرمایه گذاری روی بازار بزرگ تر آلت کوین ها (ارزهایی به جز بیت کوین) هستند. الکس کروگر که خود تحلیل گر و معامله گر رمز ارز است در گفت وگو با Decrypt از کاهش تقاضا برای بیت کوین از جانب سرمایه گذاران خرد در حال حاضر سخن گفته است.

او می گوید سرمایه گذاران خرد علاقه ای به خرید بیت کوین ندارند، چون سرمایه گذاری روی این ارز نمی تواند افرادی را که به تازگی وارد بازار رمز ارزها می شوند به ثروت برساند. اما شرکت هایی مانند تسلا، اسکوئر یا مایکرو استراتژی همچنان می توانند از حجم انبوه بیت کوینی که خریداری نموده اند سود کسب نمایند، زیرا از آن برای حفظ سرمایه خود در مقابل تورم در آمریکا استفاده می نمایند.

در مقابل، در ظاهر آلت کوین ها سرمایه گذاری مجذوب نماینده تری برای افرادی هستند که در پی کوین های بزرگ و سودهای سریع هستند. برای مثال، میم کوین Safemoon که بعضی از منتقدان از آن با عنوان ترفند پانزی یاد می نمایند، در هفته گذشته 68.3 درصد رشد نموده است.

در واقع، بیت کوین از لحاظ عملکرد برترین رمز ارز سال 2021 بوده است. اما نگاه سرمایه گذاران به میم کوین ها، شوخی های اینترنتی و المان های فرهنگ عامه مبتنی بر رمز ارزها بود و این موارد رشد انفجاری داشتند. برای مثال، Shiba Inu که ارزی مشابه دوج کوین است، از ژانویه 2021 تا دسامبر همان سال رشد شگفت انگیز 42349900 درصدی را تجربه کرد. رشد ارزش این کوین های می تواند به درک بهتر کاهش سهم بیت کوین یاری کند.

بعلاوه، رشد DeFi و بازارهای NFT که هیچ یک از آن ها مبتنی بر بیت کوین نیستند هم می توانند به رشد ارزهای رقیب یاری نمایند. DeFi به پروژه هایی گفته می گردد که هدفشان اتوماتیک سازی خدمات شبه بانکی است. NFT هم در واقع توکن های غیر قابل معاوضه هستند که خرید و فروش آثار هنری و دیجیتالی را در بستر بلاک چین ساده تر می نمایند و به صورت گسترده مورد توجه سلبریتی ها و مجموعه داران قرار گرفته اند.

DeFi و NFT عمدتا بر بستر اتریوم اجرا می شوند که دومین رمز ارز بزرگ بازار از لحاظ سهم کلی است و در حال حاضر سلطه اش بر بازار 19.27 درصد است. از سه ماهه چهارم 2019 رشد دامیننس اتریوم بر بازار شروع شد، همان زمانی که سرمایه گذاران به DeFi و NFT علاقه مند شدند.

البته رشد این بازارها به رشد رقبای اتریوم مانند سولانا هم یاری نموده است. سولانا بلاک چین دیگری است که رمز ارزش با نماد SOL در بازار معامله می گردد و در سال گذشته رشد 11000 درصدی را تجربه کرد و از لحاظ ارزش کلی بازارش به پنچمین ارز بزرگ در میان رمز ارزها تبدیل شد.

هم بیت کوین و هم اتریوم سال نو میلادی را با رکود نسبی شروع کردند و ارزش کنونی آن ها نسبت به بالاترین اندازه در سال گذشته به ترتیب 33.7 درصد و 23.6 درصد کاهش یافته است.

منبع: Decrypt

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1182

به "سلطه بیت کوین بر بازار رمز ارز به پایین ترین حد خود از سال 2018 رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلطه بیت کوین بر بازار رمز ارز به پایین ترین حد خود از سال 2018 رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید