سیر تا پیاز صبحانه چرب و چیلی ایرانی ها

به گزارش مالزی ارزان، خبرنگاران: عالم و آدم هم که بگویند کله پاچه چندش است باز هم در بین بسیاری ایرانی ها این قدر این خوراک محبوبیت دارد که چیزی از اقتدار آن در سفره کم نمی کند.

سیر تا پیاز صبحانه چرب و چیلی ایرانی ها

مهسا مقدم /عالم و آدم هم که بگویند کله پاچه چندش است باز هم در بین بسیاری ایرانی ها این قدر این خوراک محبوبیت دارد که چیزی از اقتدار آن در سفره کم نمی نماید. کله پاچه فقط خوراک مختص ما ایرانی ها نیست در کشورهای دیگر هم این خوراک طبخ می گردد اما تفاوت آن شیوه طبخ آن است. به گزارش توریسم ،این خوراک فواید بسیار دارد و نیز مضراتی. همان قدر که برای بعضی افراد خوردن آن مفید است بعضی دیگر باید با احتیاط این خوراک خوشمزه را میل نمایند.

کله پاچه برای استخوان و معده بسیار مفید است حاوی ریزمغذی هایی است که آن را به گزینه ای لذیذ برای بچه ها و نوجوانان تبدیل می نماید.

کله پاچه حاوی سلنیوم است که بدن هر فرد به صورت روزانه به این ماده معدنی احتیاج دارد. درواقع با مصرف کله پاچه و دریافت سلنیوم، از آسیب هایی که ممکن است ناشی از رایکال های آزاد بدن باشد، جلوگیری می گردد. در ضمنً این غذای سنتی به افرادی که از مسائل تیروئید رنج می برند نیز توصیه می گردد که البته بهتر است این موضوع با هماهنگی پزشک معالج در نظر گرفته گردد.

کله پاچه حاوی ویتامین B6 است و با مصرف این غذای خوشمزه حداقل 20 درصد از احتیاج روزانه بدن به این ویتامین تأمین می گردد. با خوردن کله پا حس نشاط و سرحالی سراغ افراد می آید.بعلاوه این ویتامین باعث تقویت مو می گردد.

یکی از مهم ترین فواید کله پاچه تقویت سیستم ایمنی بدن است. درواقع غذاهای بسیاری برای این منظور استفاده می گردد که کله پاچه در رأس این غذاها واقع شده است. به طورکلی با تقویت سیستم ایمنی بدن، بخش های مختلف بدن مانند ریشه موها نیز تحت تأثیر قرار می گیرد که می تواند مفید باشد.

فسفر موجود در کله پاچه از جمله مهم ترین دلایل مصرف این غذای محبوب است. درواقع اگر بنا به تقویت استخوان های بدن باشد، بیشتر مردم به سراغ میل کردن یک دست کله پاچه خوشمزه می روند. به طورکلی کله پاچه 80 میلی گرم فسفر بدن را تأمین می نماید که تقریباً 12 درصد احتیاج بدن به این ماده مغذی است. در ضمنً لازم به ذکر است که این ویتامین برای تقویت دندان ها نیز می تواند موثر باشد.

البته در کنار فسفر، ویتامین دی موجود در کله پاچه نیز برای تقویت استخوان تأثیر بسزایی دارد. در حقیقت این غذای مجذوب کننده، حداقل 63 میلی گرم کلسیم در خود دارد که به تنهایی می تواند حداقل 6 درصد از احتیاج کلی بدن به کلسیم را فراهم سازد.

از دیگر خواص کله پاچه می توان به دریافت اندازه قابل توجهی از کولین اشاره نمود. درواقع این غذا دارای 45 میلی گرم از این ماده است که به خوبی می تواند عمل کرد کبد را تنظیم کند که در نتیجه منجر به تقویت سیستم قلب و عروق می گردد.

همانطور که حتماً می دانید؛ کله پاچه دارای انواع و اقسام ویتامین ها و موادهای معدنی است که از جمله می توان به زینک و آهن و B12 اشاره نمود. هر کدام از این موارد عمل کرد، بخشی از بدن را تنظیم و مدیریت می نمایند. برای مثال آهن به طور کامل می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و ضعف و خستگی را کاهش دهد. بعلاوه وجود زینک و B12 نیز برای سلامتی بدن بسیار مفید خواهد بود.

ژلاتین موجود در کله پاچه به محض استفاده در بدن به کلاژن تبدیل می گردد و همان طور که می دانید این ماده، برای سلامت پوست بسیار مهم است. در حقیقت کلاژن به سفت شدن پوست یاری خواهد نمود و به خوبی می تواند به پوست خاصیت ارتجاعی دهد.

کله پاچه با توجه به انواع ویتامین ها و موادهای معدنی که در کله پاچه وجود دارد، به سرعت به بهبود مسائل معده یاری خواهد نمود.

طرز تهیه:

اگر خودتان امکان پخت کله پاچه در منزل دارید که بسیار عالی چون خیلی به صرفه است و خوراک با برکتی است و با یک عدد کله پاچه میانه می تواند یک مهمانی راه بیاندازید و حداقل 20 نفررا شام یا صبحانه بدهید.

اگرکله پاچه تمیزشده خریداری کردید پخت آن کار ساده ای است . در عین حال بعضی افراد حساس باز هم خود برای خاطرجمعی اقداماتی برای تمیز کردن آن انجام می دهند. برای این کار می توانید بعد از شستشوی آن با آب جوش ،اندازهی آرد گندم با دست روی کله پاچه مالیده و با کارد به آرامی روی پوست کشیده تا جرم یا موهای به جامانده جدا شده یا معلوم گردد بعد از آن دوباره شسته و روی شعله بگیرید تا به خوبی مناطقی از پوست که احیانا احتیاج به تمیز شدن دارد یا مویی به جامانده از بین برود و بعد دوباره با کارد روی پوسید کشیده تا اجرام به جامانده کاملا برداشته و تمیز گردد و دوباره با آب گرم شسته و داخل قابلمه بگذارید .

اندازهی پیاز خورد نموده و ادویه های دلخواه از جمله زردچوبه،فلفل سیاه،زنجبیل،فلفل قرمز و نمک به آن اضافه نموده و با آب ولرم بگذارید بپزد. زمان پخت کله پاچه طولانی است و اگر عجله دارید آن را در زودپز بگذارید.

در مراحل پایانی کار کمی زعفران به آن اضافه کنید. پودر سیر و ادویه جات دیگر سلیقه ای است و در صورت تمایل می توانید در آن بریزید.

قیمت کله پاچه

طبق گزارشات قیمت هر دست کله پاچه گوسفندی خام حدود 150هزار تومان است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 15 آذر 1401 بروزرسانی: 15 آذر 1401 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1362

به "سیر تا پیاز صبحانه چرب و چیلی ایرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تا پیاز صبحانه چرب و چیلی ایرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید