قرنطینه مردم در روز های کرونایی به نفع کشورهاست یا خیر؟ ، 3.8 تریلیون دلار خسارت و 147 میلیون بیکاری

به گزارش مالزی ارزان، محققان در اولین تحقیقات خود در خصوص پیامد های کمیتی همه گیر شدن ویروس کرونا در دنیا، الگوی مفصلی از اقتصاد دنیای ارائه دادند.

قرنطینه مردم در روز های کرونایی به نفع کشورهاست یا خیر؟ ، 3.8 تریلیون دلار خسارت و 147 میلیون بیکاری

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، نخستین صنعتی که بیشترین خسارت را از پاندمی ویروس کرونا متحمل شده است، صنعت سفر است که به دلیل لغو پرواز ها و بستن مرز کشور ها به روی مسافران، به ویژه در آسیا، اروپا و اتحادیه اروپا با این چالش عظیم دست و پنجه نرم می نماید.

محققان معتقدند که این از بین رفتن اتصال جهانی، یک ویروس عظیم تری را به جان اقتصاد انداخته و اختلالات اساسی در بخش های تجارت، جهانگردی، انرژی و دارایی ایجاد نموده است. به گفته آن ها، در حال حاضر بسیاری از اقتصاد ها در جهان در حال نابودی هستند و با ادامه این پاندمی و خانه نشینی مردم، شرایط مالی جهانی از این هم وخیم تر و این فرایند طولانی تر هم خواهد شد.

شوک بیکاری در جهان

شوک بیکاری بیشتر از هر چیز دیگری در جهان احساس می گردد و تا به امروز 147 میلیون نفر در سرتاسر جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا و رکود کسب وکار ها کار خود را از دست داده اند و در نتیجه 2.2 تریلیون دلار از درآمد کل مردم جهان کاهش یافته که این میزان 6 درصد از درآمد کل جهان به شمار می رود. از این میزان، 536 میلیارد دلار یا حدود 21 درصد از درآمد کل جهان به دلیل کاهش تجارت بین المللی از بین رفته است. به گفته محققان، تا زمانی که پاندمی کرونا ادامه یابد، شوک های بیکاری بیشتری در راه خواهد بود.

به گفته محققان، بخش عظیمی از بحران اقتصاد جهانی از اقتصاد در هم پیوسته ناشی می گردد و مصرف جهانی بیشترین تاثیر را از این بحران گرفته است؛ به طوری که افت 2 .4 درصدی یا به عبارتی 8 .3 تریلیون دلاری را تجربه نموده است که این میزان برابر با فراوری ناخالص داخلی کشور آلمان است.

ویروس مالی

به گفته کارشناسان، شوک های مالی بعدی احتمالا بر کمیت و کیفیت شغل ها در جهان نیز تأثیر خواهد گذاشت و در این میان، گروه های آسیب پذیر مانند نیرو های انسانی مهاجر و غیرماهری که شغل آن ها با کار های مجازی (دورکاری) سازگار ندارد، بیشتر از اقشار دیگر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. همین امر موجب شکاف های عمیق ثروت و درآمد جهانی که در حال حاضر نیز وجود دارد، خواهد شد و در نتیجه آن، سیستم های بهداشت و درمان در کشور هایی با درآمد پایین قطع خواهد شد.

این در حالی است که دکتر تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، در آوریل گذشته به صراحت خاطرنشان کرد که ویروس کرونا بیش از یک بحران سلامتی است و باید به عواقب عمیق اجتماعی و مالی آن مطلع باشیم.

عواقب مالی که در این مطالعه تعیین شده، نتیجه اقدامات متقابل یا پادکار هایی از قبیل قرنطینه شدن مردم و افت جهانی مصرف و فراوری است. این اقدامات با اثرات جهانی سازی یعنی زنجیره های تأمین بین المللی که به مرز های باز کشور ها وابسته است، تقویت می گردد. به بیان دیگر، استراتژی های دولت ها برای کنترل همه گیر شدن ویروس کرونا یعنی دوری از افراد و قرنطینه شدن جوامع، مستقیما علیه نقاط قوت اقتصاد جهانی عمل می نماید. در حقیقت، پاره شدن اتصال میان کشور ها برای جلوگیری از شیوع کووید 19 خودش یک ویروس مالی است.

دولت ها برای حفظ اقتصاد جهانی سعی در خرج کردن بودجه های مربوط به صندوق های اضطراری و شرایط بحرانی خود نموده اند که همین امر نیز آن ها را با چالش های بیشتری روبرو نموده است.

دانشمندان استرالیایی به تازگی یک مدل کامپیوتری ساخته اند که دید وسیع تری به اقتصاد جهانی دارد تا بتواند اثرات ریخت وپاش کشور ها برای یاری به مردم خود از نظر مالی را آنالیز کند. آن ها دریافتند که اروپا، آمریکا و چین بیشترین آسیب را از این نظر دیده اند و بخش حمل و نقل و جهانگردی آن ها سریعا در شرف صدمه جبران ناپذیری است. با این حال، محققان معتقدند که زنجیره های تامین بین المللی دارد تاثیرات غیرمستقیم خود را می گذارد و در کل اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

براساس این گزارش، اثرات موجی ارتباط ذاتی بین ابعاد مالی- اجتماعی و محیط زیستی را به خوبی نمایان می نماید و همین امر بر پرداختن به الگو های جهانی ناپایدار تاکید می نماید تا هر چه سریع تر به الگو های پایدار تبدیل شوند. محققان می گویند که نحوه واکنش انسان به این بحران، جهانی پسا کرونا را شکل خواهد داد.

چند نفر در جهان قرنطینه شدند

ویروس کرونا نخستین بار توسط سازمان بهداشت جهانی در 9 ژانویه در شهر ووهان در چین گزارش شد و تا سرانجام ژانویه روزانه 2 هزار مورد ابتلا به این ویروس گزارش می شد. در اواخر ماه فوریه این ویروس در سرتاسر جهان شیوع گسترده ای پیدا کرد و تا سوم آوریل بسیاری از کشور ها شروع به اجرای اقداماتی برای قرنطینه کردن شهفرایندان خود کردند.

محققان دریافتند که تا آن موقع نزدیک به 3 میلیارد نفر در خانه قرنطینه شدند که بیش از یک میلیارد نفر آن ها در هندوستان بودند. این محدودیت ها به این معنی بود که مردم قادر به رفت و آمد به محل کار خود نبودند و در نتیجه دفاتر اداری و کارخانه های تعطیل شدند. در سطح بین المللی نیز ممنوعیت ورود به مرز ها اعمال شد و جهت های پروازی به حالت تعلیق درآمد. همین امر نیز موجب شد مشاغلی که به شدت وابسته به تجارت هستند از جمله تجهیزات تخصصی فراوری و وسایل بهداشتی تحت تاثیر قرار بگیرند.

این تیم تحقیقاتی برای مطالعه خود در خصوص پیامد های کووید 19 و تاثیر مالی و محیطی آن، روی 38 منطقه در جهان و 26 بخش صنعتی مطالعه کردند. کشور ها و مناطق مختلف به طرق مختلفی تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفتند؛ به طور مثال، کشور های اوپک بخش اعظمی از درآمد خود را از دست دادند، زیرا به دلیل کاهش جهانی در حمل و نقل، میزان مصرف بنزین کاهش پیدا کرد و در پی آن، میزان استخراج نفت نیز در این کشور ها به شدت افت کرد.

کشور های کم دستمزد مانند چین و هند از نظر خسارت اشتغال ایستادگی می نمایند، زیرا مردم کمتر خرید می نمایند و نرخ فراوری در این کشور ها به شدت کاهش یافت.

تنها نکته مثبت پاندمی کرونا

تنها نکته مثبت این پاندمی جهان، تغییرات محیط زیستی است که به گفته دانشمندان، عظیم ترین کاهش در انتشار گاز های گلخانه ای در تاریخ بشریت در این زمان اتفاق افتاده است. این کاهش انتشار گاز های گلخانه ای حدود 5 .2 گیگاتن یا حدود 6 .4 درصد حد طبیعی است. علاوه براین، سایر انتشارات جوی مانند ذرات خطرناک PM2.5 (یعنی ذرات کوچک تر 5/2 میکرون) حدود 8 .3 درصد و میزان دی اکسید گوگرد نیز حدود 9 .2 درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر است که انتشار دی اکسید گوگرد عمدتا از سوختن سوخت های فسیلی ناشی می گردد که موجب آسم و سفتی قفسه سینه در انسان می گردد.

به گفته محققان، از زمانی که مصرف سوخت های فسیلی در جهان شروع شده، در دوران پاندمی کرونا، بیشترین کاهش در انتشار گاز های گلخانه ای را تجربه نموده ایم. البته علاوه بر اینکه تغییرات آب و هوایی در این دوران بسیار کاهش یافته، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز کاهش داشته که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 315

به "قرنطینه مردم در روز های کرونایی به نفع کشورهاست یا خیر؟ ، 3.8 تریلیون دلار خسارت و 147 میلیون بیکاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرنطینه مردم در روز های کرونایی به نفع کشورهاست یا خیر؟ ، 3.8 تریلیون دلار خسارت و 147 میلیون بیکاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید