پیش نویس طرح صلح افغانستان برای نشست ترکیه نهایی شد

به گزارش مالزی ارزان، پیش نویس طرح 30 حزب سیاسی ،شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و طرح آمریکا برای نشست صلح ترکیه برای ترسیم آینده سیاسی این کشور نهایی شد.

پیش نویس طرح صلح افغانستان برای نشست ترکیه نهایی شد

براساس نسخه ای از این پیش نویس که در اختیار رسانه های افغانستان قرار داده شده ،این طرح با نام توافق صلح افغاستان معرفی و دارای چهار بخش اصلی شامل اصول راهنما برای آینده افغانستان، نقشه سیاسی افغانستان، نظام سیاسی آینده و ختم جنگ است.

در بخش دوم با عنوان نقشه راه سیاسی آمده است: در این بخش دو گزینه به صورت گزینه های الف و ب وجود دارد: گزینه الف [که از آن به عنوان] حکومت صلح یاد می گردد، مستلزم حفظ بیشتر نهادها، از آن جمله رهبری دولت است. گزینه ب که از آن به عنوان دولت انتقالی صلح تعبیر میگردد، با تغییر نسبی ساختار همراه خواهد بود.

به نظر می رسد گزینه اول (الف) همان طرح ارایه شده از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری است که در آن فقط به ارایه تصویری اکتفا شده است.

اما در بند دیگری در خصوص دولت انتقالی صلح (گزینه ب) جزئیات بیشتری ارایه و نوشته شده که دولت انتقالی صلح ، پس از امضای این توافقنامه تشکیل خواهد شد. دولت صلح تا زمان انتقال قدرت به یک دولت دایمی ، براساس تعدیل قانون اساسی و انتخابات ملی، به کار خویش ادامه خواهد داد. مدت کار دولت انتقالی صلح از زمان امضای این توافقنامه، حداکثر سه سال و حداقل آن در جریان مذاکرات تعیین خواهد شد . مدت توافق شده کار دولت انتقالی صلح قابل تمدید نیست و این دولت، در انتها دوره کاری، قدرت را به دولت منتخب انتقال می دهد.

و در این پیش نویس ادامه آمده است که دولت انتقالی صلح شامل بخش های مجزا و مساوی شامل قوه مجریه ،شورای ملی ، قوه قضائیه ،شورای فقه اسلامی ،شورای عالی دوولت ،دیوان عالی قانون اساسی و کمیسیون تعدیل قانون اساسی خواهد بود.

در همین بخش در خصوص قوه مجریه آمده است این نهاد در برگیرنده رئیس جمهور و چهار معاون وی شامل یک نفر زن ، صدراعظم و چهار معاون وی ،وزرای کابینه ، روسای مستقل و دیگر ادارات خواهد بود.

در ادامه این پیش نویس جزئیات بیشتری در خصوص حکومتداری ،امنیت،روابط خارجی ،شورای ملی،دیوان عالی قانون اساسی،شورای فقه اسلامی،شورای رهبری و موارد دیگری اشاره شده است.

در کنار آن متنی دیگری در رسانه های افغانستان دست بدست می گردد که گفته شده طرح یک صفحه ای و 9 ماده ای آمریکا، قطر، سازمان ملل متحد و ترکیه می باشد که برای دولت و گروه طالبان ارائه شده تا مطابق آن خود را برای نشست ترکیه آماده نمایند.

براساس گزارش طلوع نیوز افغانستان این طرح به دو طرف ارائه شده و از آنها خواسته است که پیش از شروع نشست ترکیه در این موارد به یک دیدگاه واحد برسند.

در این طرح آمده است که تمام افغان ها از جنگ و ناامنی رنج برده و خواهان انتها جنگ و دستیابی به صلح و آتش بس دائمی هستند.

درادامه این طرح اضافه شده است که گروه طالبان و حکومت افغانستان، موافق اند تا اقدامات مشترک را بدون اتهام متقابل برای دستیابی به یک هدف مشترک ،متحد،صلح آمیز و با ثبات انجام دهند.

درادامه طرح آمریکا آمده است ما توافق می کنیم که به سرعت برای دستیابی به مشارکت سیاسی که شامل اداره انتقالی قابل قبول که منجر به حکومت جدید دائمی و انتها قطعی جنگ گردد، اقدام گردد.

در این طرح 9 ماده ای اضافه شده است تمام اقوام افغانستان بدون هرگونه تبعیض در حکومت سیاسی آینده مشارکت خواهند کرد .

در بخش دیگری از این طرح آمده است افغانستان روابط محبت آمیز را با همسایگان، کشورهای منطقه و فراتر از جامعۀ بین المللی ایجاد کرده و تعهد می نماید که تبدیل به منبع تهدید برای کشورهای دیگر نگردد و اجازه ندهد که فرد یا گروهی دیگر از خاک افغانستان کشورهای منطقه را تهدید کند.

امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته در نشستی از احتمال برگزاری نشست ترکیه در هفته جاری اطلاع داد.

شاه حسین مرتضوی مشاور امور فرهنگی رئیس جمهوری افغانستان که از فعال ترین مقام های دولتی در فضای مجازی شناخته می گردد در تازه ترین توئیت خود نوشته است که از شهریور ماه سال گذشته با شروع نشست دوحه تا به امروز هیچ پیشرفتی در گفت وگو صورت نگرفته است. نشست ترکیه در صورت توافق روی برنامه و طرح، سطح هیأت و تاریخ نشست تنها یک تحرک در گفت وگوها بوجود خواهد آورد ذوق زده نشویم.

قرار است نشست سرنوشت ساز ترکیه در خصوص صلح افغانستان در شانزدهم آوریل،27 فروردین در استانبول برگزار گردد.

این نشست برای 10 روز ادامه خواهد داشت و در آن کوشش خواهد شد تا دولت افغانستان، گروه طالبان و گروه های مختلف سیاسی روی آینده سیاسی افغانستان به توافق برسند.

نشست استانبول یکی از مهمترین نشست ها در خصوص آینده صلح افغانستان خوانده شده که جامعه بین المللی انتظار دارد گروه های افغان در آن بتوانند بر سر انتها جنگ و تشکیل دولت انتقالی صلح در این کشور به توافق برسند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 782

به "پیش نویس طرح صلح افغانستان برای نشست ترکیه نهایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش نویس طرح صلح افغانستان برای نشست ترکیه نهایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید