تمدید معافیت تحریمی ایران در رابطه با همکاری هسته ای با روسیه

به گزارش مالزی ارزان، یک رسانه آمریکایی گزارش داد، دولت بایدن معافیت تحریمی ایران در ارتباط با همکاری هسته ای با روسیه را تمدید نموده است.

تمدید معافیت تحریمی ایران در رابطه با همکاری هسته ای با روسیه

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن بر اساس یک اطلاعیه غیرعلنی ارائه شده به کنگره آمریکا که به آن دست پیدا نموده است، گزارش داد: دولت جو بایدن یک سری از معافیت های تحریمی را تمدید نموده است که به تهران و مسکو اجازه همکاری هسته ای در سایت های غنی سازی ایران، از جمله تاسیسات فردو و نیروگاه هسته ای بوشهر را می دهد.

بنابر این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در 31 ژانویه مجوز معافیت ها را صادر نموده، اما کنگره از این تصمیم تا اواخر 3 فوریه آگاه نشده و پس از آن فیری بیکن آغاز به آنالیز معافیت ها نموده است.

منابع ارشد کنگره گفتند که دولت بایدن در بحبوحه نگرانی های مجدد در خصوص همکاری نظامی ایران و روسیه کوشش می نماید تا معافیت های تحریمی را از میان بردارد.

به گزارش فیری بیکن، این معافیت های تحریمی که بخش به جامانده از توافق هسته ای 2015 است، اجازه ادامه همکاری هسته ای ایران و روسیه در سایت های هسته ای ایران همانند فردو و نیروگاه هسته ای بوشهر را می دهد. از این رو، منتقدان می گویند که با ارائه این مجوز دولت بایدن به تهران اجازه توسعه برنامه هسته ای اش را می دهد و به مسکو نیز امکان بهره مندی مالی به وسیله تجارت با سازمان های تحت کنترل دولت، همانند روس اتم را می دهد.

فیری بیکن در ادامه گزارش داد که در اطلاعیه وزارت امورخارجه آمریکا به کنگره در این خصوص آمده است: محدود کردن معافیت از این طریق منافع مهم منع اشاعه و ایمنی هسته ای ایالات متحده و جامعه بین المللی را برآورده می نماید و در عین حال، فعالیت های مربوط به ساخت واحد های راکتور نو در بوشهر را که برنامه هسته ای ایران را توسعه می دهد و همکاری بین ایران و روسیه را در شرایط یاری نظامی تهران به مسکو بیشتر می نماید، شامل نمی گردد.

بنا بر گزارش این پایگاه خبری، به نظر می رسد دولت بایدن میخواهد این بار با وجود تمدید معافیت های تحریمی، تحریم های خاصی را برای ساخت دو نیروگاه هسته ای نو در ایران به وسیله روسیه اعمال کند با این هدف که همکاری های تهران و مسکو را محدود کند.

منبع: فرارو
انتشار: 19 بهمن 1401 بروزرسانی: 19 بهمن 1401 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1397

به "تمدید معافیت تحریمی ایران در رابطه با همکاری هسته ای با روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمدید معافیت تحریمی ایران در رابطه با همکاری هسته ای با روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید