کشت مورینگا در دانشگاه خلیج فارس بوشهر ، این گیاه علاوه بر ارزش غذایی دارای ارزش اقتصادی است

به گزارش مالزی ارزان، بررسی فواید و کشت گیاه مورینگا از سوی عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه خلیج فارس بوشهر و دانشجویان اجرا شده و هدف از آن، توسعه و ترویج کشت این گیاه در استان است.

کشت مورینگا در دانشگاه خلیج فارس بوشهر ، این گیاه علاوه بر ارزش غذایی دارای ارزش اقتصادی است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، درخت مورینگا، بومی بخش هایی از قاره آسیا و آفریقا است که در آب و هوای گرمسیری و بیمه گرمسیری رشد می کند. مورینگا برای اولین بار در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه خلیج فارس بوشهر با هدف توسعه و ترویج این گیاه سازگار با آب و هوای این استان، کشت شده است.

فواید این درخت با همکاری عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه خلیج فارس بوشهر و دانشجویان دانشکده مورد بررسی قرار گرفته و در دانشگاه کشت شده است.

کهن مو، استاد دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این باره می گوید: درخت مورینگا معمولا در خاک های نیمه شور قابلیت رشد دارد همچنین نیاز کمی به آب دارد. قسمت های مختلف این گیاه (ریشه، ساقه، برگ ها، میوه و دانه) قابل مصرف است.

بیشتر بخوانید:

  • پرورش بلدرچین های اورگانیک در دانشگاه خلیج فارس بوشهر

    پیشتازی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در حوزه اینترنت اشیا

    تحقیقات دانشجوی دانشگاه خلیج فارس در خصوص آلودگی محیطی بوشهر

کهن مو می افزاید: میوه و دانه مورینگا به لحاظ عناصر معدنی نظیر آهن، پروتئین، روی، فسفر، کلسیم، پتاسیم و... بسیار غنی است و به نسبت بسیاری از محصولات گیاهی که به عنوان منابع تامین کننده پروتئین مصرف می شوند، مواد معدنی بیشتری را دارا است.

استاد دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه خلیج فارس بوشهر ابراز می کند: مورینگا برای تغذیه انسان و حتی دام ها و طیور و آبزیان قابل استفاده است. از میوه این درخت که به شکل دانه ای در میان غلاف درخت قرار دارند برای مصارف انسانی، روغن تهیه می شود.

وی ادامه می دهد: غلاف مورینگا از 30 سانت تا 1 متر است که حاوی دانه هایی هستند و از کنجاله این دانه ها برای مصارف طیور و دام ها و آبزیان استفاده می شود.

کهن مو با بیان اینکه مورینگا عمر بالایی دارد اظهار می کند: این گیاه علاوه بر ارزش غذایی بالا، دارای ارزش اقتصادی نیز است؛ به طور مثال اگر در یک مزرعه 1 هکتاری مورینگا کشت شود، می توانیم هر سال سه بار برگ برداشت کنیم. قیمت هر کیلو برگ خشک شده 100 تا 200 هزار تومان است. از این گیاه در همین مزرعه یک هکتاری بین 1 تا 2 تن دانه می توان برداشت کرد و روغن استحصال شده آن، هر لیتر 150 تا 200 هزار تومان به فروش می رسد و آورده اقتصادی خوبی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 164

به "کشت مورینگا در دانشگاه خلیج فارس بوشهر ، این گیاه علاوه بر ارزش غذایی دارای ارزش اقتصادی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت مورینگا در دانشگاه خلیج فارس بوشهر ، این گیاه علاوه بر ارزش غذایی دارای ارزش اقتصادی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید